czwartek, 6 grudnia 2012

Ja nie czytam książek


- Ja? Ja nie czytam książek - mówi Irnerio.
- To co w takim razie czytasz?
- Nic. Tak dobrze wyćwiczyłem się w nieczytaniu, że nie czytam nawet tego, co nasunie mi się przed oczy przypadkiem. Nie jest to łatwe: uczą nas czytać, kiedy jesteśmy dziećmi, i potem do końca życia pozostajemy niewolnikami całej tej pisaniny, którą nas zarzucają. Może na początku kosztowało mnie to trochę wysiłku, zanim nauczyłem się nie czytać, ale teraz przychodzi mi to w sposób zupełnie naturalny. Sekret polega na tym, aby nie odwracać wzroku od napisanych słów, przeciwnie, należy patrzeć na nie tak długo, aż znikną.

Italo Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny, tłum. A. Wasilewska, PIW, Warszawa 1989, s. 51.

Źródło: Czytane nocą...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz