piątek, 13 kwietnia 2012

Najlepsze książki według BBC


Aby Was już całkowicie zanudzić i dobić przedstawiam tutaj listę 100 książek według BBC. Wychodzi na to, że jestem lekkim maniakiem list przebojów, mam nadzieję niezbyt groźnym, ale skoro byli Francuzi to muszą dla równowagi wystąpić Anglicy, takie jest podstawowe prawo obowiązujące we wszechświecie. Myślałem, że zamieściłem ją już wcześniej, ale chyba widziałem wersję tej listy z serią o "Harrym Potterze" rozpisaną na poszczególne części, stwierdziłem, że to lekka przesada i nie zamieściłem jej, w przeciwieństwie do list według Guardiana, Time'a i Modern Library, a ostatnio Le Monde'a. Na tej liście znaleźć mozna czasami bardzo dziwne pozycje, które według mnie nie należą do grona najlepszych książek na świecie. Podobnie jak poprzednio zaznaczyłem sobie przeczytane przeze mnie książki tłustym drukiem, wyszło 38. Na czerwono, książki, które pragnę przeczytać, bo coś o nich już słyszałem lub po prostu spodobał mi się tytuł.

100 według BBC

6. Biblia  
15. Rebeka – Daphne Du Maurier
19. Żona podróżnika w czasie – Audrey Niffenegger
20. Miasteczko Middlemarch – George Eliot
23. Samotnia (w innym tłumaczeniu: Pustkowie) – Charles Dickens
26. Znowu w Brideshead – Evelyn Waugh
38. Kapitan Corelli (w innym tłumaczeniu: Mandolina kapitana Corellego) – Louis De Bernieres
45. Kobieta w bieli – Wilkie Collins
48. Opowieść podręcznej – Margaret Atwood
57. Opowieść o dwóch miastach – Charles Dickens
59. Dziwny przypadek psa nocną porą (również: Dziwny przypadek z psem nocną porą) – Mark Haddon 
65. Hrabia Monte Christo – Alexandre Dumas
76. Szklany klosz – Sylvia Plath
87. Pajęczyna Szarloty – EB White
88. Pięć osób, które spotykamy w niebie – Mitch Albom
90. The Faraway Tree Collection – Enid Blyton
93. Fabryka os – Iain Banks
94. Wodnikowe Wzgórze – Richard Adams
95. Sprzysiężenie głupców (również: Sprzysiężenie osłów) – John Kennedy Toole
96. Miasteczko jak Alece Springs – Nevil Shute

59 komentarzy:

  1. Nieszkodliwa mania:) Pozwolę sobie któregoś dnia przkopiowac od ciebie i zaznaczę, które pozycje ja czytałam, ale kurcze dużo tego z listy nie było...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście po to między innymi umieściłem tę listę, możesz jeszcze zaznaczyć, które książki chciałabyś przeczytać oraz które są Twoimi ulubionymi książkami. Życzę dobrej zabawy:)

      Usuń
  2. Brytyjska lista jest bardziej dla mnie łaskawa, niż francuska, z tej ostatniej przeczytałam 10 pozycji. Ale za to z angielskiej przeczytałam 28 książek plus obejrzałam 10 filmów na podstawie powieści, których nie czytałam:). Zapewne liczba 28 + 10 nie jest powodem do zadzierania nosa, ale jak na osobę żywiącą się zbrodnią, może być:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się wyrażenie: jak na osobę żywiącą się zbrodnią:) To ja w takim razie dodaję jeszcze 17 filmów, a co:)

      Usuń
    2. Jest też ta różnica, że to nie tylko XX w, jak w przypadku Francuzów:)

      Usuń
  3. 47, kocham Brytyjczyków:)) Ale Marka Haddon mnie zabił, zupełnie przeciętna rzecz, moim zdaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o 47 to chcę przeczytać od długiego czasu, recenzji Padmy, poluję, ale nie mogę zdobyć. Niejakiego Haddona nie znam, może i dobrze w takim razie. Ta lista jest też dla mnie łaskawsza, może i bardziej ciekawa, ale dalej nie wiem, gdzie ja widziałem listę BBC z "Harrym Potterem"x4, może jest kilka wersji tej listy:)

      Usuń
    2. Nie ufam nikomu kto nie docenił książki Haddona, więc Ty Zbyszku przeczytaj :)

      Usuń
    3. As soon as I can, podoba mi się oczywiście tytuł książki, zatem muszę sprawdzić:) Tak to właśnie jest z takimi listami, o gustach podobno się nie dyskutuje, niejeden pewnie się zdziwi np., że mamy tutaj "Cień wiatru", "Harry'ego Pottera" czy "Kod" Browna

      Usuń
    4. He he, 47 to liczba przeczytanych, a Pottera uczciwie policzyłem jako jedną pozycję:P

      Usuń
    5. A to przepraszam, źle zrozumiałem:) Gratulacje! Ale gdyby wyszło Ci 14 to byś ich nienawidził?:) A ja nie czytałem Pottera, zaskoczyłeś mnie, to Cień wiatru jest be, a Harry może być? Nieładnie:)

      Usuń
    6. To masz jak na razie drugie miejsce, za Kaye, która uplasowała się na pierwszym z wynikiem 49, chyba, że policzysz sobie 7 czy ile ich tam było Potterów:))

      Usuń
    7. O Cieniu wiatru tośmy już sobie kiedyś dyskutowali:P A Potter jest solidnie napisaną książką przygodową, wciąga jak cholera i nie udaje, że jest czymś więcej niż dobrą rozrywką:) I dlatego Rowling ma u mnie oddzielną półeczkę, a Zafona sprzedałem za pół darmo:)

      Usuń
    8. Nie czytałem, nie powinienem się wypowiadać, ale nie podobają mi się rzeczy zbyt popularne, "Cień wiatru" kiedy go czytałem znała tylko garstka osób, nic o tej książce nie wiedziałem, nie kierowałem się reklamą, i mnie się na przykład nie podoba czarna magia obecna w tej książce, wolę dobrą stronę mocy, bardziej wolę fantastyczne światy Ursuli Le Guin czy Tolkiena. Rowling nie wytrzymuje z nimi porównania, nie ten kaliber, nie ta głębia:)

      Usuń
    9. A po co to zaraz o głębi u Rowling pisać, no doprawdy, szczególnie że nie sugerowałem, że są to dzieła głębokie i pełne prawdy objawionej.

      Usuń
    10. Nie czepiajmy się słów doprawdy. Szukam po prostu czegoś więcej, a nie tylko rozrywki, a latanie na miotle mnie nie podnieca.

      Usuń
    11. Dobra rozrywka nie jest zła, ale na szczęście nie ma przymusu czytania Pottera:P

      Usuń
    12. I tego się trzymajmy, całe szczęście!:) Nie wiadomo jednak, czy kiedyś ministrami nie zostaną fani HP i dzieci w szkole będą miały fajną lekturę:)

      Usuń
    13. Jeżeli tak, jeżeli jest to lektura, to w takim razie książka ma jednak jakieś wartości, nie jest czystą rozrywką, książką przygodową. Nasi decydenci idą z duchem czasu, modą:)

      Usuń
  4. Mnie wyszło 26 książek:) Ta lista jest niesamowicie subiektywna, ale ciekawa i w sumie sprawiedliwa, bo znajdują się na niej różnie gatunki. No i mój UKOCHANY Harry Potter, mój numer jeden, nie ukrywam;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chodzi o "Harry'ego Pottera" tak się trochę domyslałem:) Niezły wynik:), dla mnie takie zestawienia to tylko zabawa, są one bardzo subiektywne, każdy człowiek ma swoje preferencje i jak ustalić, która książka jest dobra, a która nie i na jakim miejscu. Należało by spytać wszystkich ludzi na świecie, powstała by wtedy lista 1000 albo i więcej książek:)

      Usuń
    2. Dokładnie! Ale i tak miło, że tyle ciekawych książek zostało ujętych. A Pottera kocham miłością jedyną i dozgonną;)

      Usuń
    3. Ha, lista 1000 książek, które musisz przeczytać przed śmiercią też już jest. I, chociaż 10 razy większa od tych, które wymieniasz, nie jestem przekonana, czy spełni gusta wszystkich.

      Usuń
  5. 49 :) Zawsze wiedziałam, że bliżej mi do Anglików niż Francuzów. Duża w tym zasługa Jane Austen ;)
    Inna sprawa, że jestem zadziwiona wysoką pozycją na liście "Małych kobietek" i "Rebeki"...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję wyniku, mam nadzieję, że dobrze się bawisz:) Ta lista obejmuje też większy okres czasu, a nie tylko XX w. Mnie także jest bliżej do Anglików, co zawsze zresztą wiedziałem:)

      Usuń
  6. O , znacznie lepiej wyglądam na tej liście gdyż przeczytanych mam 25 pozycji ale nie wszystkie z wymienionych tytułów bym tak wysoko ceniła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także, zaskoczył mnie między innymi Dan Brown, J.K. Rowling i Helen Fielding.

      Usuń
    2. I mnie :)
      Chociaż sądzę, że "Dziennik Bridget Jones" znalazł się na tej liście nie tyle z uwagi na wartość literacką, lecz ze względu na oddźwięk socjologiczny tej książki.

      Usuń
  7. 31 i kilka porzuconych w trakcie czytania, albo przeczytanych częściowo (patrz: zebrane dzieła Szekspira czy cały cykl Opowieści z Narnii).
    Jeden tytuł mnie zaskoczył, bo pamiętam jak się rozczarowałam tą powieścią.
    Nawiązując jeszcze do mojego ostatniego postu. Przejrzałam listę "Kanon na koniec wieku" i jest na nim tylko trzech (!) polskich autorów. W porównaniu do listy francuskiej i udziale w niej francuskich autorów, brytyjskiej (tak samo), to jak niewielki to procent 3/40!
    Czy to oznacza, że nie cenimy twórczości rodaków? Nie ma czego cenić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo wychodzi tu nasz niezbyt miły charakter narodowy, najlepiej jest się ocenianym za granicą, cudze chwalimy swojego nie znamy, albo taką słabą mamy literaturę. W XIXw "Wojna i pokój", "Anna Karenina", "Pani Bovary" a u nas tylko "Lalka". Nie wiem jacy trzej polscy pisarze tam się znaleźli, ale ja umieściłbym tam Kapuścińskiego, Miłosza, Szymborską, Lema, może Zagajewskiego.

      Usuń
    2. W takim razie Cię zaskoczę: Herbert, Herling-Grudziński, Gombrowicz.

      Usuń
    3. No tak, wszystko się zgadza, jestem za.

      Usuń
  8. U mnie wyszło jedynie 25 książek, więc chyba trzeba nadrobić. Co do "dziwnego przypadku psa...", który zamierzasz przeczytać - polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki za polecenie, już druga osoba, więc cos musi w tym być:) A co do tych list, to one o niczym nie świadczą, co innego gdyby była jedna, z którą wszyscy się zgadzają, utworzona na znanych zasadach:)

      Usuń
  9. No mnie takie listy mobilizują do czytania :)a także pomagają w pewnej selekcji. Około 18 pozycji mam za sobą:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy bierzemy do ręki książkę z takiej listy zakładamy, że powinna być dobra. I tak może i jest. Ale nie musi nam ona odpowiadać, możemy mieć inny gust, szczególnie, że czasami są na takich listach zaskakujące pozycje. Warto jednak samemu sprawdzić i wyrobić sobie zdanie. Pozdrawiam.

      Usuń
  10. wow, po raz pierwszy przeczytałam numer jeden jakiejkolwiek tego typu listy... fajnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę nadrobić Austen. Widziałem filmy, seriale na podstawie jej utworów, podobały mi się. Czas zatem na czerpanie ze źródła:)

      Usuń
  11. 61 ;) Lista jest tendencyjna i bardzo anglosaska. Anglosasi zawsze faworyzują książki pisane przez tych, którzy mówią w ich języku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, uwazają że są pępkiem świata i wszystko kręci się wokół nich, Amerykanie mają oczywiście najlepszą literaturę:)

      Usuń
    2. Oj, nie sądzę by Anglicy zgodzili się z tą tezą ;)

      Usuń
  12. "Wodnikowe wzgórza" to piękna powieść, a mam wrażenie, że u nas w kraju raczej mało znana, także: czytaj, czytaj. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak bylem mlody to próbowałem ją przeczytać, ale chyba jej nie zrozumiałem. Teraz być może przyszedł jej czas:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Tylko oczko... Słabiutko...

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie 29, ale lista jest hmm... może nie prymitywna, ale bardzo jak ktoś napisał - tendencyjna.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zbyszku, też jestem fanatyczką list. Zapraszam do mnie po 50 i 100 (dwie różne listy)najlepszych książek okiem Niemców. Ciekawa jestem Twojego zdania, pozdrawiam Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam, zajrzałam właśnie i dopiszę się - 31 ;) Lista bardzo anglojęzyczna, ale czegóż się spodziewać po BBC ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. mam za sobą 43 książki, ale rzeczywiście jest to bardzo proangielska lista, zresztą już ją znam, lubię czasem wyszukiwac rankingi. Nie zaznaczyłeś sobie "Hrabiego Monte Christo" - no wiesz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję oczytania w klasyce, piękny wynik. "Hrabiego Monte christo" czytała mi mama "pacholęciem będąc":)) widziałem też jakieś adaptacje, ogólnie wiem o co chodzi, ale samodzielnie jeszcze nie sięgnąłem. Kiedyś pewnie naprawię ten błąd, była to jedna z nielicznych książek w domu moich dziadków, bardzo ją lubili. Czy jestem choć trochę usprawiedliwiony?:).

      Usuń
  19. Moja ukochana "Jane Eyre" na trzecim miejscu... Ciekawa lista, o niektórych książkach nawet nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Hrabia Monte Christo powinien być na pierwszym miejscu. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. och, co za ulga :) ! przeczytałam już większość z tych książek. zawsze, gdy zabieram się za przeglądanie takich list, to się boję, że mam jeszcze zbyt wiele przed sobą do zrobienia ;) ...no ale francuska lista jest dla mnie mniej łaskawa. pozdrawiam

    www.kreatywneteksty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Mi wyszło ponad 20:) Ale wszystkie przede mną:D:P

    OdpowiedzUsuń
  23. Wstyd! Nie czytałam 90... :/
    http://chcecosznaczyc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń