niedziela, 7 kwietnia 2013

Najlepsi polscy poeci XX wieku

Najlepsi polscy poeci XX wieku w subiektywnym rankingu Salonu Kulturalnego:


1. Zbigniew Herbert

2. Tadeusz Różewicz


3. Czesław Miłosz

4. Wisława Szymborska

5. Adam Zagajewski

6. Julian Tuwim

7. Ewa Lipska

8. Konstanty Ildefons Gałczyński

9. Krzysztof Kamil Baczyński

10. Jan Twardowski

11. Miron Białoszewski
12. Tymoteusz Karpowicz

13. Jarosław Marek Rymkiewicz

14. Stanisław Grochowiak

15. Ryszard Krynicki

16. Leopold Staff

17. Andrzej Bursa

18. Halina Poświatowska

19. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska

20. Edward Stachura


Z listy stu nazwisk podaję 20, a pełną listę znajdziecie na stronie Salonu Kulturalnego.

Źródło: Salon Kulturalny.pl 

11 komentarzy:

  1. Baczyński dopiero na 9. miejscu? Powinien być na 2.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zagajewski wysoko a Barańczaka brak, świat się kończy panie dzieju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barańczak jest, tylko trochę dalej poza pierwszą dwudziestką.

      Usuń
  3. Wymieniłeś wszystkich, których i ja bym wymieniła :)
    Wspaniale, że nie pominięto Białoszewskiego i Karpowicza.

    OdpowiedzUsuń
  4. O niektórych nawet nie słyszałam... Wprawdzie niewielu ich, ale i tak jestem zaskoczona. Myślałam, że trochę lepiej orientuję się w poezji...
    A że Herbert na pierwszym - o tak, zgadzam się! Chyba wszystkie moje ulubione wiersze są właśnie jego autorstwa :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Małgorzata Hillar, do której mam wielki sentyment, jest poza 20, ale w 100. Zestawienie ciekawe i pokazuje, jak wielu ciekawych twórców mamy i mieliśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zwykle takie listy czy zestawienia są bardzo subiektywne. Trudno się z nimi zgodzić w stu procentach, ale dają do myślenia, skłaniają do tworzenia osobistych rankingów, a także można się z nich czegoś dowiedzieć. Jednym słowem są pożyteczne. Ja na przykład nie wiedziałem o istnieniu poetki Małgorzaty Hillar. Tłumaczy mnie jednak niezbyt duża znajomość polskiej poezji, szczególnie współczesnej.

      Usuń
  6. Oj się nie zgadzam!

    OdpowiedzUsuń
  7. W pierwszej dwudziestce nie ma Wojaczka - ta nieszczęsna polska poprawność i można zameldować wykonanie zadania;)
    Pozostaje się cieszyć, że chociaż Stachura się zmieścił - zawsze to jakaś rehabilitacja za lata ignorancji. (Pewnie nie ma ani jednego filmu, na którym by był uwieczniony poeta - no ale on nie był wystarczająco dobrym piewcą komunizmu, ani nawet księdzem..;)
    A pana Broniewskiego schowali pod podłogę;))) - puki co...

    OdpowiedzUsuń
  8. należałoby uzupełnić listę - Najlepsi polscy poeci XX wieku "" - zapewne jest ich więcej

    OdpowiedzUsuń