piątek, 7 listopada 2014

Słynne pierwsze zdania

Jest wiele słynnych pierwszych zdań otwierających drogę do świata wielkich, genialnych książek. Czasami, zdarza się, że są one lepsze niż reszta dzieła. W każdym razie zostają na długo w naszej pamięci. Znalazłem w sieci, jak zwykle zupełnie przypadkowo, taki mały teścik, albo jak kto woli zabawę, sprawdzający znajomość słynnych pierwszych zdań oraz przy okazji języka angielskiego. Have fun! :)

1. "Mother died today".  

2. "As Gregor Samsa awoke one morning from uneasy dreams he found himself transformed in his bed into a gigantic insect".  

3. "When he was nearly thirteen, my brother Jem got his arm badly broken at the elbow".  

4. "In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since".  

5. "Once upon a time and a very good time it was there was a moocow coming down along the road and this moocow that was coming down along the road met a nicens little boy named baby tuckoo".  

6. "It was a queer, sultry summer, the summer they electrocuted the Rosenbergs, and I didn't know what I was doing in New York".  

7. "Happy families are all alike; every unhappy family is unhappy in its own way".  

8. "Granted: I am an inmate of a mental hospital; my keeper is watching me, he never lets me out of his sight; there's a peephole in the door, and my keeper's eye is the shade of brown that can never see through a blue-eyed type like me".  

9. "He was an inch, perhaps two, under six feet, powerfully built, and he advanced straight at you with a slight stoop of the shoulders, head forward, and a fixed from-under stare which made you think of a charging bull".  

10. "Lolita, light of my life, fire of my loins".


a) Joseph Conrad, Lord Jim (1900)  

b) F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby (1925)  

c) Albert Camus, The Stranger (1942)  

d) James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man (1916)  

e) Vladimir Nabokov, Lolita (1955)  

f) Leo Tolstoy, Anna Karenina (1877)  

g) Sylvia Plath, The Bell Jar (1963)  

h) Harper Lee, To Kill a Mockingbird (1960)  

i) Franz Kafka, The Metamorphosis (1915)  

j) Günter Grass, The Tin Drum (1959)  

Na podstawie strony: AMERICANBOOKREVIEW.ORG

Cały tekst i odpowiedzi: http://wyborcza.pl/1,140637,16927929,ANGIELSKI__Kurs_literatury_dla_srednio_zaawansowanych.html#ixzz3INwARd7

6 komentarzy:

  1. Lolita najłatwiejsza ;-)
    Odgadłam jeszcze Kafkę i Fitzgeralda. Resztę muszę zgadywać...

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. "Obcy"
    2. "Metamorfoza"
    3. "Zabić drozda"
    7. "Anna Karenina"
    9. "Lord Jim"
    10. "Lolita"
    Zgadywałam bez podpowiedzi poniżej ;) Reszty nie znam, ale Sylvię Plath mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
  3. To jedno zdanie z Anny Kareniny zainspirowało tysiące psychologów i psychoterapeutów...

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie czytam "Przemianę" i słucham równocześnie słuchowiska na BBC :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy ja wiem czy to są jakieś szczególne słynne pierwsze zdania, z pewnością pochodzą ze słynnych książek. Poznałam Sylvię Plath, ale wielu w ogóle nie skojarzyłam choć czytałam te książki jak Grassa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z moją pamięcią, nie mam szans nic zgadnąć. Właśnie skończyłem czytać Lorda Jima, ale nie pamiętam, jakim zdaniem zaczynała się ta książka. Poza "podpowiedzianą" Lolitą, zgadłbym tylko Kafkę i Tołstoja...

    OdpowiedzUsuń